KJØP oG FORBRUKERKJØP
Våre advokater kan hjelpe deg med kjøps- og forbrukerkjøpsrett.
Kjøpsrett gjelder kjøp og salg av varer, og reguleres i hovedsak av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven gjelder når partsforholdet enten er to privatpersoner eller to næringsdrivende som inngår avtale om kjøp av varer. Forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse ved kjøp av varer når kjøperen er en forbruker og selgeren en næringsdrivende. Det vil dermed være kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse hvis du har kjøpt for eksempel en ny bil eller en ny båt.
Oppdager du en feil ved for eksempel bilen eller båten du har kjøpt, bør du skriftlig orientere selger så fort som mulig om at det foreligger en mangel, og hvilke reklamasjonsbeføyelser du vil gjøre gjeldende. Det er lurt å orientere selger skriftlig om mangelen, da det ved en eventuell tvist er lettere å bevise at reklamasjonsfristen er overholdt hvis orienteringen ble gitt skriftlig og ikke bare muntlig.
Ved forbrukerkjøp kreves det ikke at forbrukeren spesifiserer hvilke reklamasjonsbeføyelser forbrukeren vil gjøre gjeldende, kun at det foreligger en mangel ved varen. Dersom kjøperen venter for lenge med å reklamere ovenfor selger, vil kjøper oversitte reklamasjonsfristen og dermed miste muligheten til å gjøre mangelskrav gjeldende ovenfor selger.
Forbrukere er gitt et sterkere rettsvern i lovgivningen når forbrukeren inngår avtale med næringsdrivende. Lovgiver ønsker å verne om forbrukerkjøperne i møte med profesjonelle og ressurssterke aktører. Dette viser seg blant annet ved at terskelen for å heve kjøpet er lavere ved forbrukerkjøp, samt at reklamasjonsfristene er lempeligere i forbrukerens favør. Ifølge forbrukerkjøpsloven kan reklamasjonsfristen aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt forbrukeren oppdaget mangelen.
Eksempler på reklamasjonsbeføyelser kjøper kan gjøre gjeldende dersom det foreligger en mangel er:
- Retting og omlevering (Ved forbrukerkjøp dersom mangelen er vesentlig)
- Prisavslag
- Heving (Med mindre mangelen er uvesentlig)
- Erstatning
Er det tale om mindre mangler, vil kjøper gjerne få et prisavslag i kjøpesummen. Retting av mangelen kan også være aktuelt. Heving av avtalen forutsetter i forbrukerkjøp av mangelen ikke er uvesentlig, mens det ellers kreves at mangelen er vesentlig. Har selger flere ganger forsøkt å utbedre mangelen uten å lykkes, vil det være et argument for å heve avtalen.
Selger har også ulike beføyelser han kan iverksette dersom kjøper ikke oppfyller sine forpliktelser. Selgeren kan blant annet holde tingen tilbake dersom forbrukeren ikke betaler kjøpesummen.
Varer av mindre verdi
I utgangspunktet er ingen sak for stor for oss, og heller ingen for liten. Vi vil allikevel fraråde klienter fra å søke advokatbistand dersom tvisten står om varer av en beskjeden verdi, da advokatsalæret vil overstige verdien av varen. Det er først når varen er av en viss verdi at advokatbistand er tilrådelig.
Rettshjelpsforsikring
Ved tvister i forbindelse med kjøp og salg av varer vil utgiftene til advokat ofte være dekket av en rettshjelpsforsikring. Du må i tilfelle betale en egenandel, og denne er ofte på 4000 kroner. Forsikringsselskapet dekker advokatutgiftene oppad begrenset til et bestemt beløp, ofte 100 000 kroner.
Advokatene våre kan bistå på ethvert trinn av saken – fra du oppdager en feil til hovedforhandling dersom det blir aktuelt.